Søvn – derfor skal du prioritere det

Selvom det desværre er de færreste der virkelig prioritere det, så er søvn en af de ting som man virkelig burde gå op i, for at sikre sig at kunne være den bedste udgave af sig selv. Søvn har en enormt indflydelse på vi menneskers evne til både at tænke sammenhængende- men og agere sammenhængende. 

Mennesker der i længere perioder slet ikke har fået den søvn som de har brug for oplever også at de tænker langsommere og nærmest befinder sig i sådan nogle zombielignende tilstande igennem deres dage.

Søvn er en så vigtig del af vores liv, at vi mennesker faktisk ender med at have brugt en tredjedel af vores liv på det – derfor kan det også virke så sindsygt underligt at så mange mennesker ikke får den søvn som de egentligt har brug for. 

Hvis du gerne vil have et par gratis råd til hvordan du kan få den bedste søvn og hvad gode senge egentligt er, så bør du læse videre herunder.

Hvad er god søvn?

God søvn er subjektivt. Nogle mennesker kan godt lide at sove på hårde underlag med små tæpper mens andre helt vil have at de skal drukne i dyner og puder – og uanset hvilken en af metoderne der fungerer for dig, så bør du aktivt søge mod at gøre det endnu bedre for dig selv. 

Det nytter nemlig ikke noget at have en seng hvor du alligevel bliver vækket op til flere gange i natten – det gør absolut ingenting godt for din søvn eller kvaliteten af selsamme. 

Da god søvn er subjektivt handler det også for dig om at mærke efter inde i maven og mærke efter om du føler dig mere eller mindre frisk. 

Sådan kan du få bedre søvn: Universelle trick til alle

Selvom søvn er en subjektiv ting, så er der alligevel et par ting som alle mennesker kan- og skal gøre, for at få den bedste søvn de kan. Det er eksempelvis at få et lille måltid mad lidt tid før at man går i seng. Ved at spise før du sover, falder kroppen oftest i dybere søvn, hvilket gør at du ikke vågner ligeså ofte. 

Du bør heller ikke bruge sociale medier før du skal sove. Det er ikke så meget de sociale medier du ikke må bruge, det er mere teknologi med lys i – det er skidt for øjnene og gør det en del sværere for dem at slappe af.