Tre ting du kan gøre for en sundere potens

De fleste mænd oplever på et eller andet tidspunkt i deres liv problemer med potensen og sexlysten. Men der er faktisk mange ting man kan gøre for at rette op på problemet. Kosttilskud kan f.eks. hjælpe potensen på vej.

Kosten har også en del indflydelse på potensen. Det handler om at spise de rigtige fødevarer, så du naturligt kan styrke din potens og lyst. Se mere her: madopskrifter

I det følgende kan du se eksempler på fødevarer og ingredienser, der løfter potensen og gavner den seksuelle sundhed. 

1. Spis som de gør i Middelhavsområdet

Den såkaldte Middelhavskost, som består af grøntsager, olivenolie, fisk, skaldyr, nødder og fuldkorn er mad, der styrker potensen og sexlysten.

Det viser et studie, som konkluderer, at Middelhavskost hænger sammen med færre potensproblemer end vestlig kost.

En middelhavskost giver dig optimale næringsstoffer fra proteiner, vitaminer, fedtstoffer og kulhydrater.

Vestlig kost rummer derimod en dårligere sammensætning, f.eks. i form af meget rødt kød, mælkeprodukter, hvidt brød, sukker og salt. Og den vestlige kost mangler også mere grønt, fisk og fuldkorn. 

2.  D-vitamin giver styrke

D-vitamin kan være med til at styrke erektionsevnen. Det viser en undersøgelse fra Østrig. Vitaminet er med til at booste produktionen af testosteron, et hormon som giver sexlyst, og længere og hårdere erektion.

Du kan få mere D-vitamin gennem kosten ved at spise æg, laks og drikke mælk. Mangel på D-vitamin er omvendt noget, der er en god ide at undgå, da blodcirkulationen bliver dårligere ved mangel på D-vitamin, og leder til at potensen svækkes. 

3. Husk frugt, nødder og grøntsager

Et studie af Harvard University viser at frugt har afgørende indvirkning på potensen. Det drejer sig især om frugt der indholder stoffet flavonoider: Blåbær, jordbær, æbler og citrusfrugter.

I undersøgelsen, der varede 10 år, deltog 25.000 mænd, og de mænd, der spiste frugt med flavonoider, led i langt mindre grad af potensproblemer, end dem, der sprang frugten over.

Potensen kan også styrkes ved at spise nødder. Nødderne indholder gavnlige aminosyrer, der styrker kroppens produktion af kvælstofoxid, som også hjælper blodomløbet. Desuden indholder nødder masser af sunde fedtsyrer, der er godt for hjertet. 

Grøntsager er en anden fødevare, der opbygger potensen. I Middelhavskosten er det f.eks. svampe, tomater, peberfrugter, aubergine, løg, spinat, squash. Kombineret med olivenolie er alle disse grøntsager særdeles velsmagende, f.eks. tilberedt over grillen. 

Generelt er det en god ide at følge middelhavsdiætens princip om at spise maden frisk og så lidt forarbejdet som muligt. Spis også gerne sæsonens frugt og grøntsager. 

Andre sider om sundhed:

  1. bedreholdning.dk
  2. engodloebetur.dk
  3. enguidetilsundhed.dk
  4. fitnessbladet.dk
  5. fitnessexperten.dk
  6. friskogsundmad.dk
  7. helseogsundhed.dk
  8. simplebalance.dk
  9. sunde-madvaner.dk
  10. sundesager.dk
  11. sundhedidanmark.dk
  12. sundhedshjaelpen.dk
  13. sundhedsmagasin.dk